top of page

(+47) 40 15 85 95

  • Whatsapp
  • LinkedIn

About us

About us

SALGSBETINGELSER - NÆRINGSKJØP
CBL Norway
Et varemerke fra:
Consulting by Larsen
Organisasjonsnummer 929 914 899

 
STANDARD SALGSBETINGELSER FOR NÆRINGSKJØP

1. Innledende presiseringer
Consulting by Larsen sine salgsbetingelser gjelder for salg av tjenester til kunder som handler som ledd i næringsvirksomhet. Dette betyr at kunden skal oppgi deres organisasjonsnummer ved behov. CBL Norway.no selger til privatmarkedet (gjennom forbrukerkjøp).
Salgsbetingelsene oppstiller de viktigste rettigheter og plikter knyttet til kjøpet, og vil suppleres av underliggende lovgivning dersom ikke noe annet kommer frem av de enkelte bestemmelsene.

Salgsbetingelsene gjelder for kjøp som gjøres elektronisk (online/e-post) eller muntlig (telefon) til selgers salgspunkt www.cbl-norway.no eller post@cbl-norway.no, eller til selgers kundesenter ved henvendelse på e-post.
Med mindre noe annet er skriftlig avtalt mellom selger og kjøper, legges disse standard salgsbetingelsene til grunn.
Partene i avtalen består av selger og kjøper. Selger er agent for utvalgte samarbeidspartnere/leverandører. Og det er disse leverandørenes betingelser som gjelder for utførelse av avtalt leveranse mellom Selger og Kjøper. Eksempel på disse kan være flyselskaper og andre transportører. 

Selger: CBL-Norway.no, et varemerke under Consulting by Larsen med organisasjonsnummer: 929 914 899.
Kjøper: den juridiske personen som bestiller tjeneste(r) fra selger.
 
Selger tilbyr tjenester innenfor kurèrtjenester innenriks i Norge og i hele verden for øvrig.  Selger verken skal eller kan ikke tilby tjenester til land og regioner som omfattes av EU-restriktive tiltak og FN-sanksjoner. For aktuelle områder og regioner, les mer her: Sanksjoner - regjeringen.no


2. Avtaleinngåelse


3. Ordrebekreftelse
Selger skal bekrefte kjøpers bestilling i en ordrebekreftelse uten ugrunnet opphold etter at selger har mottatt bestilling.
Kjøper skal kontrollere at ordrebekreftelsen harmonerer med bestillingen med tanke på produkt, antall, pris osv. Dersom det ikke er samsvar mellom bestilling og ordrebekreftelse, skal kjøper uten ugrunnet opphold gjøre selger oppmerksom på det.
For at ved­legg skal anses som en del av avtalen, må dette være bekreftet av selger i ordre­bekreftelsen.

4. Priser
Alle priser er oppgitt i nor­ske kroner, ekskl. merverdiav­gift. Alle priser baserer seg på de import-, skatte- og avgiftsregler, herunder miljøgebyr, som gjelder på bestillingstidspunktet. Dersom disse endres i tidspunktet mellom bestilling og leveringstidspunkt for de tjenester avtalen om­fatter, har selger adgang til å fakturere kjøper for eventuelle merkostnader.
Med mindre an­net er avtalt, påligger det kjøper å svare utgifter til transport, forsik­ring og andre avgifter og utgifter.
Selger opererer som hovedregel ikke med faktureringsgebyrer. Dersom dette blir aktuelt, vil dette i så fall avtales ved at nevnte gebyr inntas i et pristilbud etter nærmere avtale med kjøper.

5. Betaling og selgers rettigheter ved kjøpers mislighold
Hovedregelen er at alle salg skal anses for kontant salg å være. I påvente av oppsett av kortbetaling i vår webshop vil faktura bli utstedt etter mottak av bestilling. Faktura har derfor umiddelbart forfall. En bekreftet kopi fra bank / nettbank vil være tilstrekkelig for at vi anser betaling for gjennomført. Først når betaling er registrert vil ordren effektueres og fraktbrev oversendes (levering).
Med levering forstås overlevering av fraktbrevbevis for flyfraktforsendelser, herunder også aktiveringsbekreftelse på klippekortproduktet.

Klippekort anses for å være et produkt som skal forhåndsbetales før tilgang og aktivering overføres til kjøper. Forbruk av et klipp vil være for en del-leveranse å regne som på tidspunkt for kjøp allerede er oppgjort økonomisk. Et klipp skal meldes inn til oss ikke senere enn 1 dag før forventet inneveringstidspunkt. 

Ved forsinket betaling, påløper forsinkelsesrenter etter reglene i forsinkelsesrenteloven. Ved forsinket betaling har selger i tillegg rett til, etter å ha gitt kjøperen skriftlig meddelelse om dette, å innstille oppfyllelsen av sine forpliktelser etter avtalen inntil betaling skjer. Selger kan heve kjøpet ved forsinket betaling dersom kontraktsbruddet er vesentlig. Forsinkelse på 20 dager skal alltid anses som vesentlig. I tillegg til det ovennevnte kommer kjøpslovens bestemmelser om selgers rettigheter ved kjøpers mislighold til anvendelse.
 
6. Leveringstidspunkt
Leveringstidspunkt skal fremgå av avtalen. Som hovedregel vil levering være utført når flyfraktbevis er oversendt / gjort tilgjengelig elektronisk (via e-post) til kjøper.
Oppstår forsinkelse som følge av force majeure eller på grunn av handling eller unnlatelse fra kjøpers side, skal leveringstidspunkt forlenges med en frist som etter omstendighetene fremstår som rimelig. Leveringstidspunktet skal forlenges selv om årsaken til forsinkelsen inntrer etter utgangen av det opprinnelig avtalte leveringstidspunktet.
Unnlater kjøper å motta varen på leveringstidspunktet, går risikoen for varen likevel over på kjøper, og betalingsforpliktelse inntrer.

7. Kjøpers rettigheter ved forsinkelse
Dersom varen blir forsinket med mer enn 3 måneder etter avtalt leveringstidspunkt, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøpers side, har kjøper rett til prisavslag, begrenset oppad til 10 % av avtalt kjøpesum.
Dersom forsinkelsen er vesentlig, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøpers side, har kjøper rett til å heve avtalen etter reglene i kjøpsloven.
Kjøpers rett til prisavslag og heving regulert i dette punktet, er en uttømmende regulering av kjøpers misligholdsbeføyelser som følge av selgers forsinkelse.
Kjøper kan ikke kreve erstatning for lidt eller indirekte tap som følge av forsinket levering. Dette gjelder for ethvert tap forsinkelsen måtte forårsake, som for eksempel driftstap, tapt fortjeneste og andre økonomiske konsekvenser, herunder tap som følge av at transaksjoner av pengeverdier slettes, forsvinner eller av eventuelle andre årsaker ikke tilkommer kjøperen.
 
8. Salgspanterett
Selger har salgspanterett i tjenesten inntil full betaling foreligger, jfr. panteloven § 3-14 og § 3-22. Oppgjør ved aksept eller annet betalings­dokument, som er innløsbart med regressan­svar for selger, med­fører ikke bortfall av pante­rett. Ved betalings­mislighold er selger berettiget til å kreve utlevert salgspantet.

9. Retur og kansellering
Retur av tjenesten uten at det foreligger feil eller mangler, kan bare finne sted etter særskilt avtale med selger.
Dersom kjøper kansellerer avtalen før avtalt leveringstidspunkt, har selger rett til å fakturere kjøper et kans­elleringsge­byr på mini­mum 25% av kontrakts­verdien.

10. Kjøpers undersøkelsesplikt
Kjøper skal påse at mottatt bekreftelse av bestilt tjeneste er i samsvar med bestillingen. Dette skal skje straks etter at tjenesten er gjort tilgjengelig for kjøper.  
For mangler som oppdages eller burde ha blitt oppdaget ved undersøkelsen, gjelder selgers ansvar kun dersom manglene meddeles selger skriftlig innen 24 timer etter avtalt tidspunkt for innlevering av forsendelsen.

11. Kjøpers rettigheter ved mangel
Dersom selger ikke oppfyller sine forpliktelser til å utføre avhjelp innen rimelig tid, kan kjøper skriftlig gi selger en rimelig frist for oppfyllelse. Er ikke selgers forpliktelser oppfylt innen fristen, har kjøper rett til enten:

i) kreve ny tilsvarende leveranse (en ny tilsvarende bestilling av flyfrakt) forutsatt at kostnadene ligger på et nivå som anses som rimelig og naturlig.
eller;

ii) kreve prisavslag oppad begrenset til 50 % av den avtalte kjøpesum.

Dersom mangelen er vesentlig, kan kjøperen i stedet heve avtalen ved skriftlig meddelelse til selger.
Kjøper kan ikke kreve erstatning for lidt eller indirekte tap som følge av mangelen. Dette gjelder for ethvert tap mangelen måtte forårsake, som for eksempel driftstap, tapt fortjeneste og andre økonomiske konsekvenser, herunder tap som følge av at transaksjoner av pengeverdier slettes, forsvinner eller av eventuelle andre årsaker ikke tilkommer kjøperen.
Kjøpers misligholdsbeføyelser nevnt i dette punkteter en uttømmende regulering av kjøpers misligholdsbeføyelser som følge av mangler ved varen. Misligholdsbeføyelsene erstatter enhver annen rettighet som kjøper måtte ha i henhold til norsk rett.
Kjøper kan ikke kreve erstatning eller heving av kjøpet dersom forhold ved selgers leverandørs side er årsak til en mangel. Dette kan være en leverandørs forsinkelser, innstillinger, driftsstans eller konkurs. Dette er ikke en uttømmende liste over årsaker som kan inntreffe.

12. Force Majeure
Dersom uventede og uunngåeli­ge hendelser gjør det umulig for selger å oppfylle sine for­pliktelser i henhold til avtalen, skal kjøper straks informeres om dette og om de årsaker som umuliggjør leveransen.
Med «Force-Majeu­re» menes i denne sammenheng, hendelser som er utenfor kontraktspartenes kontroll, og som hindrer gjennomføring av avtalen og leveransen, herunder, men ikke begrenset til krig, fi­endtlige handlinger, streik, lock-out, jordskjelv, brann og andre naturkatastrofer, sykdom, forsinkelser eller mangler ved leveranser fra underlevera­ndører.
Selger er ansvarsfri for ute­blitt, forsinket og/eller mangelfull levering i Force- Majeure tilfellene.

13. Tvister
Eventuelle tvister om forstå­else av avtalen og disse Standard Salgsbetingelser skal søkes løst ved forhandlinger. Fører ikke forhandlinger fram, skal saken avgjøres av de ordinære domstoler, med mindre partene er enige om å bringe saken inn for vold­gift. Avtalen følger norsk rett. Verneting er Stavanger tingrett.

bottom of page